Autobus Man NG313

W lutym 2001 roku MPK S.A. w Krakowie wzbogaciło się o 10 sztuk nowoczesnych autobusów przegubowych MAN NG313. Producentem autobusów jest firma MAN Pojazdy Użytkowe Polska Sp. z o.o. Pojazd ten zwany autobusem III generacji jest odpowiedzią na zapotrzebowanie rynku transportu zbiorowego w zakresie parametrów techniczno-eksploatacyjnych, walorów użytkowych, funkcjonalności. Potwierdzeniem tych oczekiwań może być przyznanie mu tytułu „Autobusu roku 1999” i medal „Złote Koła Komunikacji Miejskiej” na V Wystawie Komunikacji Miejskiej w roku 2000.

Istota nowoczesności autobusu polega w zastosowanych rozwiązaniach konstrukcyjnych, materiałowych i w osiąganych parametrach użytkowych. Większość zastosowanych innowacji jest ukryta w konstrukcji podwozia, niewidoczna dla obserwatora. Kratownica autobusów III generacji wykonana jest ze specjalnych otwartych profili ceowych, łączonych ze sobą w powtarzające się moduły oraz poprzecznych belek nośnych wykonanych z żeliwa sferoidalnego. Dzięki zastosowaniu elementów skręcanych ramy kratownicowej istnieje możliwość wykorzystania modułowych elementów przy projektowaniu i produkcji różnych wersji autobusu. Otwarte profile podłużnic pozwalają na dokładne zabezpieczenia antykorozyjne oraz łatwe rozmieszczenie przewodów instalacji elektrycznej i pneumatycznej.

W konstrukcji autobusu MAN zastosowano różnorodne materiały, tak dobrane, aby maksymalnie wykorzystać zalety materiału, unikając ich negatywnego wpływu na własności i trwałość autobusu. Trafny dobór materiałów pozwolił na znaczną oszczędność masy pojazdu oraz uprościł i ograniczył czynności obsługowe w trakcie jego eksploatacji. Podłoga autobusu, pokryta wykładziną antypoślizgową, jest płaska na całej długości. Wysokość wejścia wynosi 320 mm w przednich drzwiach do 340 mm w pozostałych wejściach. Dodatkowo w ramach funkcji „przyklęku” w systemie ECAS przód można obniżyć o około 80 mm.

Stanowisko kierowcy znajduje się w kabinie półzamkniętej, drzwi wejściowe są oszklone z wnęką na dokumenty. Tablica przyrządów firmy Kienzle, z wyświetlaczem LCD, zminimalizowaną liczbą przełączników i kontrolek, z możliwością ustawienia wysokości i pochylenia jej łącznie z kierownicą. Wyświetlacz LCD współpracujący z centralnym układem mikroprocesorowym deski rozdzielczej przekazuje poprzez magistralę CAN, informacje o stanie technicznym pojazdu przy wykorzystaniu mini ekranów.

Komfort pracy kierowcy zapewnia klimatyzator kompaktowy miejsca kierowcy firmy Webasto ze sterowaniem ręcznym. Wewnątrz pojazdu może wygodnie podróżować 165 pasażerów, w tym 44 na miejscach siedzących. Wentylację zapewnia dwanaście okien uchylnych i dwa wywietrzniki dachowe. Cztery szerokie drzwi dwuskrzydłowe pozwalają na łatwą i szybką wymianę pasażerów na przystankach. Autobus wyposażony jest w 6-cylindrowy silnik o pojemności 11967 cm sześciennych o mocy 228 kW i maksymalnym momencie 1250 Nm, spełniającym normy czystości spalin Euro-2. Płynną, dynamiczną jazdę zapewnia automatyczna skrzynia biegów ZF5HP590 ze zintegrowanym zwalniaczem. W autobusie zastosowano nowe osie o wyższej nośności, wyposażone w hamulce tarczowe LUCAS D-ELSA uruchamiane elektronicznym systemem EBS, współpracującym z układem ABS/ASR produkcji BOSH.

Atutem tego pojazdu jest wprowadzenie wielu sprawdzonych rozwiązań z poprzednich generacji i zastosowanie wielu popularnych na rynku polskim jednostek silnikowych i skrzyń biegów, pozwalających na wysoki stopień unifikacji części zamiennych. Pełną informację dla pasażera na zewnątrz i wewnątrz pojazdu zapewniają duże tablice elektroniczne firmy R&G z Mielca. Dopełnieniem zastosowanych rozwiązań konstrukcyjnych jest nowatorska stylistyka nadwozia. Poprzez ciekawą, spokojną i elegancką linię nadwozia nawiązano do dotychczasowych kanonów obowiązujących w budowie autobusów miejskich.

Autobus sprawia wrażenie solidnego, wytrzymałego pojazdu odpowiadającego oczekiwaniom przewoźnika miejskiego.

Tekst z wprowadzonymi drobnymi aktualizacjami pochodzi z gazety:
Przewoźnik Krakowski nr 5 kwiecień 2001
„MAN w Krakowie”
autor: Ryszard Wróbel

Podstawowe dane techniczne

Silnik Man D-2866 LUH 26 6-cylindrowy, rzędowy, turbodoładowany
Moc maksymalna 228kW przy 2000obr./min
Maksymalny moment obrotowy 1250Nm
Skrzynia biegów ZF5HP590 lub Voith D 864.3
Hamulce tarczowe na wszystkich osiach, ABS standard, ASR opcjonalnie
Wymiary 17950x2500x2760mm
Masa własna 16100kg
Liczba miejsc 44 siedzące, 121 stojących.
Prędkość maksymalna brak danych

Ten wpis został opublikowany w kategorii Autobusy miejskie. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Możliwość komentowania jest wyłączona.