Elektrowóz EP 05

Pasażerskie czteroosiowe lokomotywy elektryczne serii EP05 zbudowane były dla PKP przez zakłady Skoda w latach 1960-1961 jako lokomotywy uniwersalne serii EU05. W okresie lat siedemdziesiątych eksploatowane lokomotywy tej serii, z uwagi na dobre parametry trakcyjne oraz brak pojazdów przeznaczonych do prowadzenia szybkich pociągów pasażerskich, zostały przekonstruowane na lokomotywy z przeznaczeniem do prowadzenia wyłącznie szybkich pociągów pasażerskich i ekspresowych z prędkością do 160km/h.

W lokomotywie wykorzystywane są w zasadzie te same zespoły i podzespoły stosowane poprzednio w lokomotywie uniwersalnej. Zmieniony natomiast został stosunek przekładni zębatej z 84:37 na 77:44. Wpłynęło to na zmianę charakterystyki trakcyjnej, która nabrała cech charakterystyki lokomotywy przeznaczonej do dużych prędkości jazdy. Dostosowano również w lokomotywie EP05 szybkościomierze jazdy i odbieraki prądu (pantografy) do maksymalnej prędkości biegu pociągów tj. 160km/h. Zawieszenie elektrycznych silników trakcyjnych typu 3AL-4846ZT jest całkowicie odsprężynowane a moment obrotowy z wału każdego silnika na zestaw kołowy przenoszony jest za pomocą elastycznego sprzęgła typu Secherona. Wielkość maksymalnego osłabienia pola wzbudzenia silników trakcyjnych wynosi 65 procent. W układzie szeregowym są cztery stopnie bocznikowania, a w układzie równoległym piec stopni. Sterowanie lokomotywy odbywa się z kabiny maszynisty A lub B zależnie od kierunku prowadzonego pociągu.

Podstawowe dane techniczne

Układ osi BoBo
Masa służbowa lokomotywy 82,5 t
Całkowita długość lokomotywy 16,14 m
Prędkość maksymalna 160 km/h
Stosunek przekładni 77:44
Średnica kół 1250 mm
Rodzaj sterowania indywidualny
Producent Skoda Pilzno
Lata produkcji 1960-1961
Silnki trakcyjne Cztery silniki typu 3AL-4846ZT.
Moc godzinna 2344 kW
Moc ciągła 2032kW
System zawieszenia silnika Elastyczny typu Secherona.
Maksymalna siła pociągowa 23 T
Napięcie zasilania 3 kV DC
Napięcie rozrządu 48 V DC
System hamulca Oerlikona
Liczba stopni osłabienia pola 5

Opracował Artur Garbacz
na podstawie artykułu z gazety „Sygnały”
Schemat pochodzi z książki:
„Charakterystyki normalnotorowych pojazdów trakcyjnych”
autor: Józef Fijałkowski i Wiktor Kowalewski

Ten wpis został opublikowany w kategorii Elektrowozy. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Możliwość komentowania jest wyłączona.