Elektrowóz EP 09

Projekt lokomotywy typu 104E o prędkości 140km/h powstał w Ośrodku Badawczo-Rozwojowym Pojazdów Szynowych pod koniec lat 70. Prototyp wykonano dopiero w 1986 roku z podwyższoną prędkością maksymalną (na żądanie PKP) do 160km/h. Zastosowano szereg nowatorskich rozwiązań takich jak: hamulec elektrodynamiczny, układ prędkości zadanej, oparcie pudła za pośrednictwem wieszaków, zestawy kołowe z ułożyskowanym kołem zębatym, skośne cięgła przenoszące siłę pociągową, ergonomiczne pulpity.
W lokomotywie EP09-001 odbudowanej po wypadku zastosowano oparcie pudła na wózkach typu Flexicoil za pośrednictwem sprężyn. To rozwiązanie ma również ostatnie 10 egzemplarzy, które wyposażono też w klimatyzację kabin maszynisty i odbieraki prądu jednopołówkowe.
Lokomotywy EP09 obsługują praktycznie wszystkie pociągi ekspresowe na CMK kursujące z rozkładową prędkością 160km/h.

Podstawowe dane techniczne

Układ osi Bo'Bo'
Masa służbowa lokomotywy 83500 kg
Całkowita długość lokomotywy 16740 mm
Prędkość maksymalna 160 km/h
Stosunek przekładni 73:38
Średnica kół 1250 mm
Rodzaj sterowania indywidualne
Producent Pafawag
Numery inwentarzowe EP 09-001 ... 047
Lata produkcji 1986-1997
Silnki trakcyjne Cztery silniki LKa740 o mocy 730 kW każdy.
Moc godzinna 3180 kW
Moc ciągła 2920 kW
System zawieszenia silnika brak danych
Maksymalna siła pociągowa 195 kN
Napięcie zasilania 3 kV DC
Napięcie rozrządu 110 V
System hamulca Oerlikon oraz elektrodynamiczny
Liczba stopni osłabienia pola brak danych

„Atlas Lokomotyw 2002”
autor: Paweł Terczyński
wydawca: Poznański Klub Modelarzy Kolejowych
Poznań 2002

Ten wpis został opublikowany w kategorii Elektrowozy. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Możliwość komentowania jest wyłączona.