Elektrowóz EP 09

Projekt lokomotywy typu 104E o prędkości 140km/h powstał w Ośrodku Badawczo-Rozwojowym Pojazdów Szynowych pod koniec lat 70. Prototyp wykonano dopiero w 1986 roku z podwyższoną prędkością maksymalną (na żądanie PKP) do 160km/h. Zastosowano szereg nowatorskich rozwiązań takich jak: hamulec elektrodynamiczny, układ prędkości zadanej, oparcie pudła za pośrednictwem wieszaków, zestawy kołowe z ułożyskowanym kołem zębatym, skośne cięgła przenoszące siłę pociągową, ergonomiczne pulpity.
W lokomotywie EP09-001 odbudowanej po wypadku zastosowano oparcie pudła na wózkach typu Flexicoil za pośrednictwem sprężyn. To rozwiązanie ma również ostatnie 10 egzemplarzy, które wyposażono też w klimatyzację kabin maszynisty i odbieraki prądu jednopołówkowe.
Lokomotywy EP09 obsługują praktycznie wszystkie pociągi ekspresowe na CMK kursujące z rozkładową prędkością 160km/h.

Podstawowe dane techniczne

Układ osiBo'Bo'
Masa służbowa lokomotywy83500 kg
Całkowita długość lokomotywy16740 mm
Prędkość maksymalna160 km/h
Stosunek przekładni73:38
Średnica kół1250 mm
Rodzaj sterowaniaindywidualne
ProducentPafawag
Numery inwentarzoweEP 09-001 ... 047
Lata produkcji1986-1997
Silnki trakcyjneCztery silniki LKa740 o mocy 730 kW każdy.
Moc godzinna3180 kW
Moc ciągła2920 kW
System zawieszenia silnikabrak danych
Maksymalna siła pociągowa195 kN
Napięcie zasilania3 kV DC
Napięcie rozrządu110 V
System hamulcaOerlikon oraz elektrodynamiczny
Liczba stopni osłabienia polabrak danych

„Atlas Lokomotyw 2002”
autor: Paweł Terczyński
wydawca: Poznański Klub Modelarzy Kolejowych
Poznań 2002

Ten wpis został opublikowany w kategorii Elektrowozy. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Możliwość komentowania jest wyłączona.