Elektrowóz ET 05 (seria 121)

Zapewnienie dostępu do infrastruktury kolejowej dla wszystkich przewoźników, którzy uzyskali odpowiednie licencje, spowodowało gwałtowny wzrost zapotrzebowania na lokomotywy elektryczne niezbędne do wykonywania przewozów towarowych. W latach 2005-2006 sprowadzono ze Słowacji 12 czteroosiowych lokomotyw serii 121. Pojazdy te pod względem konstrukcyjnym odpowiadają eksploatowanej na PKP serii EU05, mają jednak zwiększone przełożenie przekładni głównych i zostały dobalastowane do masy 88 ton, w celu uzyskania możliwie dużej siły pociągowej podczas rozruchu. Lokomotywy te zostały zbudowane przez zakłady Škody w 1960 roku (typ 43E1) w liczbie 85 egzemplarzy (ówczesna numeracja kolei ČSD: E469.001…0085), na kolejach czeskich i słowackich zostały już praktycznie wycofane ze służby.

Podstawowe dane techniczne

Układ osi Bo'Bo'
Masa służbowa lokomotywy 88000 kg
Całkowita długość lokomotywy 16140 mm
Prędkość maksymalna 90 km/h
Przełożenie przekładni 3,11
Średnica kół 1250 mm
Rodzaj sterowania indywidualne
Producent Škoda
Lata produkcji 1960
Typ silników AL4846ZT
Ilość i moc silników 4 x 508 kW
Moc ciągła 2032 kW

„Atlas Lokomotyw 2007”
autor: Paweł Terczyński
wydawca: Poznański Klub Modelarzy Kolejowych
Poznań 2007

Ten wpis został opublikowany w kategorii Elektrowozy. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Możliwość komentowania jest wyłączona.