Zapewnienie dostępu do infrastruktury kolejowej dla wszystkich przewoźników, którzy uzyskali odpowiednie licencje, spowodowało gwałtowny wzrost zapotrzebowania na lokomotywy elektryczne niezbędne do wykonywania przewozów towarowych. W latach 2005-2006 sprowadzono ze Słowacji 12 czteroosiowych lokomotyw serii 121. Pojazdy te pod względem konstrukcyjnym odpowiadają eksploatowanej na PKP serii EU05, mają jednak zwiększone przełożenie przekładni głównych i zostały dobalastowane do masy 88 ton, w celu uzyskania możliwie dużej siły pociągowej podczas rozruchu. Lokomotywy te zostały zbudowane przez zakłady Škody w 1960 roku (typ 43E1) w liczbie 85 egzemplarzy (ówczesna numeracja kolei ČSD: E469.001…0085), na kolejach czeskich i słowackich zostały już praktycznie wycofane ze służby.
Podstawowe dane techniczne
Układ osi | Bo'Bo' |
Masa służbowa lokomotywy | 88000 kg |
Całkowita długość lokomotywy | 16140 mm |
Prędkość maksymalna | 90 km/h |
Przełożenie przekładni | 3,11 |
Średnica kół | 1250 mm |
Rodzaj sterowania | indywidualne |
Producent | Škoda |
Lata produkcji | 1960 |
Typ silników | AL4846ZT |
Ilość i moc silników | 4 x 508 kW |
Moc ciągła | 2032 kW |
„Atlas Lokomotyw 2007”
autor: Paweł Terczyński
wydawca: Poznański Klub Modelarzy Kolejowych
Poznań 2007