Elektrowóz ET 21

W konstrukcji pierwszej polskiej elektrycznej lokomotywy towarowej typu 3E wykorzystano radziecką dokumentację części elektrycznej. Lokomotywy ET21 miały bardzo uproszczoną budowę, ale pomimo niekorzystnej charakterystyki wiele lat pracowały także w ruchu osobowym. Od 1960 roku budowano zmodyfikowaną wersję (typ 3E/1). Różnice dotyczyły konstrukcji wózków, hamulca, układu chłodzenia silników. Ponadto masę pojazdu obniżono o około 6 ton. Obie wersje były produkowane również dla przemysłu (kolej piaskowa). W eksploatacji pozostało kilkanaście lokomotyw ET21, zatrudnionych w ruchu towarowym na górskich liniach Tarnów-Muszyna, Kraków-Zakopane, Wrocław-Wałbrzych oraz w węźle krakowskim. Lokomotywa ET21-57 w historycznym malowaniu jest jedynym czynnym pojazdem z pierwszej serii produkcyjnej.

Podstawowe dane techniczne

Układ osi Co'Co'
Masa służbowa lokomotywy 120000/114000 kg
Całkowita długość lokomotywy 16820 mm
Prędkość maksymalna 100 km/h
Przełożenie przekładni 82:24
Średnica kół 1250 mm
Rodzaj sterowania indywidualne
Producent Pafawag
Lata produkcji 1957-1971
Typ silników LKa635
Ilość i moc silników 6 x 310 kW
Moc ciągła 1860 kW

„Atlas Lokomotyw 2002”
autor: Paweł Terczyński
wydawca: Poznański Klub Modelarzy Kolejowych
Poznań 2002

Ten wpis został opublikowany w kategorii Elektrowozy. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Możliwość komentowania jest wyłączona.