Elektrowóz ET 22

Sześcioosiowa lokomotywa elektryczna serii ET22 – produkowana w Pafawagu we Wrocławiu od 1969 roku należy do lokomotyw towarowych o dużych możliwościach trakcyjnych. Jej moc wynosi 3000kW (4080 KM) i jest ona obecnie największa wśród jednoczłonowych lokomotyw typu CoCo eksploatowanych na PKP. Lokomotywa ET22 może pojedynczo prowadzić ciężkie pociągi towarowe o masie brutto 3150ton z prędkością do 70km/h. Może też być używana do obsługi ruchu pasażerskiego i prowadzić ciężkie pociągi pasażerskie z prędkością do 125km/h, gdyż jej rozwiązania i charakterystyki eksploatacyjne są podobne do charakterystyk lokomotywy uniwersalnej BoBo serii EU07. W lokomotywie wykorzystano wiele elementów jak również elektryczne silniki trakcyjne typu EE-541A stosowane w lokomotywach elektrycznych serii EU06 i EU07. Izolacja tych silników wykonana jest w klasie H (dopuszczalna temperatura pracy 180 stopni C) na podłożu silikonowym. Każdy silnik ma 4 bieguny główne i 4 komutacyjne oraz uzwojenie kompensacyjne w nabiegunnikach głównych. Uzwojenie takie jest niezbędne przy bardzo dużym osłabieniu wzbudzenia pola elektrycznego aż do 25 procent. Silniki trakcyjne są również całkowicie odspreżynowane w wózkach lokomotywy z przekładnią typu Alsthoma. Należą one do nowoczesnych silników trakcyjnych, o czym m.in. może świadczyć mały ciężar jednostkowy silnika wynoszący tylko 8,4kG/kW.

Podstawowe dane techniczne

Układ osi Co'Co'
Masa służbowa lokomotywy 120 t
Całkowita długość lokomotywy 19,24 m
Prędkość maksymalna 125 km/h
Stosunek przekładni 79:18
Średnica kół 1250 mm
Rodzaj sterowania ukrotniony
Lata produkcji 1969-1989
Silnki trakcyjne Sześć silników typu EE541b.
Moc godzinna 3120 kW
Moc ciągła 3000 kW
System zawieszenia silnika Elastyczny Alsthoma.
Maksymalna siła pociągowa 42 T
Napięcie rozrządu 110 V DC
System hamulca Oerlikona dwustopniowy.
Liczba stopni osłabienia pola 6

Opracował Artur Garbacz
na podstawie artykułu z gazety „Sygnały”

Ten wpis został opublikowany w kategorii Elektrowozy. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Możliwość komentowania jest wyłączona.