Elektrowóz ET 41

Ze względu na duże zapotrzebowanie na dwuczłonowe lokomotywy towarowe, w 1977 roku rozpoczęto produkcję takich pojazdów w zakładach H.Cegielski w Poznaniu. Koncepcja lokomotywy typu 203E zakładała połączenie dwóch pojazdów serii EU07, budowanych wcześniej w Pafawagu. Wprowadzone zmiany były stosunkowo niewielkie i dotyczyły, oprócz zastąpienia balastem zbędnych kabin, także odmiennego rozwiązania konstrukcji pudła i ostoi, którą przystosowano do zabudowy samoczynnych sprzęgów. Lokomotywy ET41 wyposażono w te same podzespoły, co EU07 i mogą być one zatrudnione w ruchu pasażerskim. Wobec spadku przewozów towarowych, produkcję zakończono w 1983 roku, w zamian uruchamiając budowę pojazdów jednoczłonowych typu 303E (EU07 od numeru 301 wzwyż). W latach 90 trzy pojedyncze człony przebudowano w ZNTK na lokomotywy EU07.

Podstawowe dane techniczne

Układ osiBo'Bo'+Bo'Bo'
Masa służbowa lokomotywy167000 kg
Całkowita długość lokomotywy31850 mm
Prędkość maksymalna125 km/h
Przełożenie przekładni79:18
Średnica kół1250 mm
Rodzaj sterowaniaindywidualne
ProducentH.Cegielski
Lata produkcji1977-1983
Typ silnikówEE541
Ilość i moc silników8 x 500 kW
Moc ciągła4000 kW

„Atlas Lokomotyw 2002”
autor: Paweł Terczyński
wydawca: Poznański Klub Modelarzy Kolejowych
Poznań 2002

Ten wpis został opublikowany w kategorii Elektrowozy. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Możliwość komentowania jest wyłączona.