Elektrowóz ET 41

Ze względu na duże zapotrzebowanie na dwuczłonowe lokomotywy towarowe, w 1977 roku rozpoczęto produkcję takich pojazdów w zakładach H.Cegielski w Poznaniu. Koncepcja lokomotywy typu 203E zakładała połączenie dwóch pojazdów serii EU07, budowanych wcześniej w Pafawagu. Wprowadzone zmiany były stosunkowo niewielkie i dotyczyły, oprócz zastąpienia balastem zbędnych kabin, także odmiennego rozwiązania konstrukcji pudła i ostoi, którą przystosowano do zabudowy samoczynnych sprzęgów. Lokomotywy ET41 wyposażono w te same podzespoły, co EU07 i mogą być one zatrudnione w ruchu pasażerskim. Wobec spadku przewozów towarowych, produkcję zakończono w 1983 roku, w zamian uruchamiając budowę pojazdów jednoczłonowych typu 303E (EU07 od numeru 301 wzwyż). W latach 90 trzy pojedyncze człony przebudowano w ZNTK na lokomotywy EU07.

Podstawowe dane techniczne

Układ osi Bo'Bo'+Bo'Bo'
Masa służbowa lokomotywy 167000 kg
Całkowita długość lokomotywy 31850 mm
Prędkość maksymalna 125 km/h
Przełożenie przekładni 79:18
Średnica kół 1250 mm
Rodzaj sterowania indywidualne
Producent H.Cegielski
Lata produkcji 1977-1983
Typ silników EE541
Ilość i moc silników 8 x 500 kW
Moc ciągła 4000 kW

„Atlas Lokomotyw 2002”
autor: Paweł Terczyński
wydawca: Poznański Klub Modelarzy Kolejowych
Poznań 2002

Ten wpis został opublikowany w kategorii Elektrowozy. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Możliwość komentowania jest wyłączona.