Elektrowozy serii 181 i 182 (ET 23 i ET 182)

Lokomotywy serii 181 (ET23) i 182 (ET182) stanowią obecnie najliczniejszą grupę pojazdów trakcji elektrycznej eksploatowanych przez przewoźników spoza Grupy PKP. Należą one do pierwszych sześcioosiowych lokomotyw towarowych produkowanych dla kolei ČSD w kilku odmianach konstrukcyjnych: 31E1 i 31E2 (150 sztuk w latach 1960-61, seria E669.1, później 181) oraz 59E1 do 59E3 (168 sztuk, 1963-65, E669.2, 182). Poszczególne podtypy różnią się też niektórymi parametrami: od nr 181.081 moc wynosi 2790kW, od nr 182.104 długość 18940mm. Lokomotywy te mają prostą konstrukcję z tramwajowym zawieszeniem silników trakcyjnych, dysponują jednak nieco większą siłą pociągową niż nowocześniejsze maszyny polskiej budowy typu 201E (ET22). Poszczególne egzemplarze używane obecnie w Polsce są oznaczone w rozmaity sposób i mają bądź barwy firmowe przewoźników, bądź pierwotną kolorystykę.

Podstawowe dane techniczne

Układ osi Co'Co'
Masa służbowa lokomotywy 120000 kg
Całkowita długość lokomotywy 18800 / 18940 mm
Prędkość maksymalna 90 km/h
Stosunek przekładni 4,238
Średnica kół 1250 mm
Rodzaj sterowania indywidualne
Producent Škoda
Lata produkcji 1961-1965
Typ silników 1AD4346gT / 3AD4346gT
Ilość i moc silników 4 x 435 / 465 kW
Moc ciągła 2610 / 2790 kW

„Atlas Lokomotyw 2007”
autor: Paweł Terczyński
wydawca: Poznański Klub Modelarzy Kolejowych
Poznań 2007

Ten wpis został opublikowany w kategorii Elektrowozy. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Możliwość komentowania jest wyłączona.