Kraków – Ruch zdalnie sterowany

Herb KrakowaWiększa o 25 procent przepustowość Alei Trzech Wieszczów i skrócenie o 10 minut czasu przejazdu Krakowskiego Szybkiego Tramwaju. To niektóre efekty wdrażanych w naszym mieście systemów sterowania ruchem.

Do walki z ulicznymi korkami miasto wytacza coraz to cięższy oręż. Od paru lat wdrażane są systemy, które dają pierwszeństwo komunikacji tramwajowej i przyczyniają się do bardziej płynnego ruchu pojazdów. – Samo poszerzenie ulic już nie wystarcza. Konieczne jest stosowanie nowocześniejszych środków, szczególnie w centrum miasta. Stąd w Krakowie wdrażamy systemy, które z jednej strony dają pierwszeństwo komunikacji zbiorowej, z drugiej zaś pozwalają na dynamiczne kierowanie ruchem samochodów – tłumaczy Joanna Niedziałkowska, dyrektor Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu.

W Krakowie od kilku lat działają dwa systemy sterowania ruchem. Pierwszy to system nadzoru ruchu tramwajowego (Tram Traffic Supervising System – TTSS). – W jego skład wchodzi 196 pojazdów, 51 tablic informacji pasażerskiej, serwery i stacje dyspozytorskie – wymienia Joanna Niedziałkowska. Tym systemem objęte są też dwie zajezdnie tramwajowe – Podgórze i Nowa Huta. TTSS ma za zadanie takie dostosowanie sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniach, po których porusza się szybki tramwaj, by zapewnić priorytet dla tego środka transportu. Na bieżąco analizowana jest sytuacja komunikacyjna w mieście, a w razie zaistnienia problemów system tak dostosowuje działanie urządzeń sygnalizacyjnych, żeby zmniejszyć utrudnienia dla pasażerów.

W ramach TTSS działa też informacja dla podróżnych. Na przystankach znajdujących się w korytarzu szybkiego tramwaju zamontowane są elektroniczne tablice informacyjne, które publikują bieżące dane o czasie oczekiwania na tramwaje. – O ile pod koniec 2008 roku, zaraz po uruchomieniu Krakowskiego Szybkiego Tramwaju na linii północ-południe, czas przejazdu z Kurdwanowa do Krowodrzy Górki wynosił często ponad 40 minut, o tyle obecnie szybkie tramwaje – przede wszystkim dzięki systemowi sterowania ruchem – pokonują tę kilkunastokilometrową trasę w 30 minut – zauważa dyrektor Niedziałkowska.

Drugi z systemów działających w naszym mieście to obszarowy system sterowania ruchem (Urban Traffic Control System – UTCS). To działanie skupia się głównie na regulowaniu ruchu samochodowego i pieszego. – Mierzona jest liczba pojazdów i ich prędkość, w zależności od sytuacji system przydziela zielone światło – tłumaczy dyrektor ZIKiT.

Na niektórych skrzyżowaniach system wykrywa też pieszych i rowerzystów, a także tramwaje, które w newralgicznych punktach miasta mają mieć zapewniony priorytet. – UTCS działa między innymi na Alejach Trzech Wieszczów. Tam od momentu wprowadzenia dynamicznej sygnalizacji udało się zwiększyć przepustowość o 25 procent – informuje Joanna Niedziałkowska. Łącznie UTCS obejmuje obecnie sześć rejonów: Aleje Trzech Wieszczów, I obwodnicę, ulice Dietla i Grzegórzecką, Podgórze od ronda Matecznego do skrzyżowania ulic Wielicka i Powstańców Wielkopolskich, ulicę Wielicką, Kamieńskiego, Nowosądecką i Witosa oraz odcinek od Dworca Towarowego do pętli Krowodrza Górka.

W ostatnim czasie podjęto też działania, które mają pomóc pieszym w szybkim przechodzeniu przez ruchliwe arterie. – Nasi inspektorzy rozpoczęli prace nad takim ustawieniem sygnalizacji świetlnej w newralgicznych punktach Alei Trzech Wieszczów, by przechodnie mogli je pokonać na jednym zielonym świetle – mówi dyrektor Niedziałkowska. Program zmiany świateł ma być tak ustawiony, żeby jednocześnie nie zablokować przejazdu samochodom.

Testy nowego rozwiązania rozpoczęto na przejściu dla pieszych przy głównym budynku Akademii Górniczo-Hutniczej. Docelowo podobne rozwiązania mają funkcjonować również przy skrzyżowaniu z ulicą Piłsudskiego i aleją Focha oraz w okolicach Nowego Kleparza.

Kraków chce finansować rozbudowę systemu zarządzania transportem publicznym ze środków z Unii Europejskiej. Projekt „Rozwój systemu zarządzania transportem publicznym w Krakowie” przewiduje trzy zadania istotne z punktu widzenia komunikacji zbiorowej. – Pierwsze to integracja z systemem nadzoru ruchu tramwajowego tych pojazdów, które w tej chwili nie są objęte TTSS – zapowiada dyrektor ZIKiT. Mają być dokupione komputery pokładowe przeznaczone do montażu w tramwajach, a także tablice informacji pasażerskiej montowane na przystankach. W ramach tego zadania ma być też rozszerzany system BUSMAN (służy do układania, synchronizacji i dystrybucji rozkładów jazdy komunikacji miejskiej), a także system AVMS do automatycznej lokalizacji i informacji o pojazdach.

Drugie z zadań to rozszerzenie systemu sterownia ruchem. To rozwiązanie ma zapewnić priorytet dla komunikacji zbiorowej. Miasto chciałoby rozszerzyć ten system na ciąg ulic Królewska – Podchorążych – Bronowicka – Balicka, a także na obszar obejmujący al. Pokoju i ul. Nowohucką. Trzecie z zadań to doposażenie systemu kontroli dostępu, w tym zakup i montaż urządzeń do monitorowania pasów dla komunikacji zbiorowej, a także strefy B.

„Kraków.pl” nr 19 (62), 24 listopada 2010
autor: Jan Machowski

Ten wpis został opublikowany w kategorii Informacje. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Możliwość komentowania jest wyłączona.