Olkusz – Komunikacja wozi ludzi gratami

Wsiąść do autobusu komunikacji międzygminnej w Olkuszu i dojechać na miejsce przeznaczenia, to loteria. Przewoźnicy zamiast autobusów opisanych w wymaganiach przetargowych na trasy często puszczają stare graty.

– Niedawno autobus, którym jechałam do Klucz, zepsuł się, wjeżdżając pod górę. Dalej szliśmy pieszo – mówi Anna Zot, z obawą zerkając na podjeżdżający stary autosan. – Tamten był podobny.
Pasażerowie komunikacji międzygminnej w powiecie olkuskim na autobusach nie zostawiają suchej nitki.

– To graty. Z potarganymi siedzeniami, które zgrzypią, jak gdyby zaraz miały się rozpaść – mówi Tomasz Kolanko.

Ostatnio straż pożarna była wzywana do płonącego autobusu tydzień temu. Dzwonił kierowca z Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej, największego przewoźnika, który jadąc drogą krajową zauważył dymy idące z silnika. Jak się później okazało, to nie był pożar, tylko gęsta para wodna z przerwanego przewodu. Autobus jest w naprawie. Kierowca zareagował nerwowo, bo ostatnio autobus PKM palił się w Żuradzie.

– Związek płaci nam 2,60 za kilometr. To za mało na wymianę sprzętu. Ledwo starcza na paliwo i opłacenie kierowcy – broni się Krzysztof Sochacki, prezes PKM. Przyznaje, że jego firma jeździ starymi autobusami. – Bo nie mamy innego wyjścia – dodaje.

Wojciech Gleń, szef Związku Komunikacji Gminnej „Komunikacja Międzygminna”, który organizuje gminną komunikację, zapewnia, że wszystkie autobusy wyjeżdżające na trasy są sprawne technicznie. – Przechodzą obowiązkowe badania techniczne dwa razy w roku.

Jeszcze do niedawna Związek patrzył przez palce na przewoźników, którzy na trasy podstawiali starsze pojazdy. Tłumaczył ich, że to zastępcze, na czas naprawy popsutego taboru. Ostatnio Związek jednak ukarał właśnie PKM, który stare graty zbyt długo wypuszczał w trasy.

Kary za nieprawidłowości, do których dochodziło na jednej linii -„450”, prowadzącej z centrum Olkusza na os. Młodych, wyniosły 8 tys. zł i to tylko przez dwa miesiące. Związek zagroził przewoźnikowi, że jeśli dalej będzie na trasy wysyłał tabor, który nie spełnia wymogów, to wypowie umowę.

Gazeta Krakowska
autor: Małgorzata Gleń

Ten wpis został opublikowany w kategorii Informacje. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Możliwość komentowania jest wyłączona.