Parowóz Pt 47

Parowozy serii Pt31 były tak udaną i użyteczną konstrukcją, że dzięki uratowaniu z archiwum Fabloku kompletnej dokumentacji technicznej i rysunków, po pewnym przekonstruowaniu przez CBKPTK (Centralne Biuro Konstrukcyjne Przemysłu Taboru Kolejowego) w Poznaniu wszedł on ponownie do produkcji jako seria Pt47. Poza pewnym zwiększeniem powierzchni ogrzewalnej kotła do parowozu dołączono nowy tender (33D48) o znacznie większej pojemności skrzyni węglowej. Ponieważ w tendrach tych za bardzo grzały się łożyska osi, wymieniono je na łożyska toczne, a później w ogóle przekonstruowano wózki.

Parowóz miał skrzynię ogniową z rurami cyrkulacyjnymi, ruchomy ruszt, popielnik z bocznym dopływem powietrza oraz inżektory na parę odlotową. Wiele parowozów tej serii wyposażonych zostało w mechaniczny podajnik węgla (stoker). Chcąc poprawić warunki pracy drużyn, wyposażono budkę w dodatkową otwieraną zasuwę wentylacyjną w dachu. Osprzęt na kotle był zmieniony, a 3-cylindrową sprężarkę zastąpiono sprężarką 4-cylindrową. W czasie produkcji poprawiono też początkowo niezbyt właściwie działające, urządzenia do wytwarzania ciągu. W sumie wyprodukowano 180 parowozów serii Pt47, w tym 60 w fabryce Cegielskiego, a 120 w Fabloku Parowozy tej serii, wraz z pozostałymi w eksploatacji parowozami serii Pt31 (te ostatnie kursowały również po 1939r. na kolejach czechosłowackich, węgierskich i radzieckich), są do obecnych czasów podstawowym typem osobowej i pospiesznej trakcji parowej PKP.

„Parowozy kolei polskich”
Wydawnictwo: Komunikacji i Łączności
Warszawa 1978

Ten wpis został opublikowany w kategorii Parowozy. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Możliwość komentowania jest wyłączona.