Parowóz TKi 3

TKi3 był tendrzakiem przeznaczonym do pracy manewrowej i lekkiej towarowej, pruskiego typu T9(3) (później 91(3-18)), jednej z najliczniejszych serii (2211 sztuk), budowanej w latach 1901-1914. Miał kocioł na parę nasyconą z walczakiem długości 3,7m. Stawidło było wyposażone w suwak płaski. Po wielu próbach z pierwszymi odmianami typu T9 (oś toczna z tyłu, oś Adamsa itp.), które nie dały dobrych wyników, dopiero zainstalowanie przedniego wózka Krauss-Helmholtza zapewniło spokojny bieg parowozu. Przesuwność osi wózka wynosiła 20mm, pierwszej osi wiązanej 27mm. Obrzeża zestawu silnikowego podcięto o 15mm, dzięki czemu parowóz przechodził po łukach o promieniu 100m. Tendrzak ten, który po I wojnie należał na PKP do najliczniejszych serii (310 sztuk), miał nieładną sylwetkę: niesymetryczny układ osi, przesunięte do tyłu cylindry, stawidło prawie po środku, krótkie skrzynie wodne itp. Był jednak bardzo użyteczny w eksploatacji. W roku 1939 Niemcy przejęły 271 parowozów tej serii. Część z nich rewindykowano i pracowały na PKP.

„Parowozy kolei polskich”
Wydawnictwo: Komunikacji i Łączności
Warszawa 1978

Ten wpis został opublikowany w kategorii Parowozy. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Możliwość komentowania jest wyłączona.