Polskie Koleje Państwowe były tylko jednym z odbiorców rumuńskich sześcioosiowych lokomotyw spalinowych, oznaczonych na tamtejszych kolejach jako seria 060DA. Ogółem dla kolei rumuńskich, polskich, bułgarskich i chińskich wyprodukowano około 2300 egzemplarzy; dostawy do Chin były kontynuowane aż do 1985 roku. W latach 90. szereg lokomotyw zmieniło właścicieli, trafiając między innymi do prywatnych przedsiębiorstw kolejowych w Niemczech. Do Polski w ostatnim czasie zostało sprowadzonych kilkadziesiąt tych pojazdów. Zostały one przystosowane do wymogów obowiązujących na sieci Polskich Linii Kolejowych, są eksploatowane przez kilku przewoźników spoza PKP i można je spotkać w wielu rejonach kraju. W odróżnieniu od lokomotyw M62 (ST44), dla których opracowano i wdrożono kilka projektów modernizacji, maszyny pochodzenia rumuńskiego są eksploatowane praktycznie w stanie oryginalnym.
Podstawowe dane techniczne
Układ osi | Co'Co' |
Typ silnika spalinowego | 12LDA28 |
Moc znamionowa | 1544 kW |
Rodzaj przekładni | elektryczna |
System ogrzewania | nie ma |
Sterowanie wielokrotne | jest |
Prędkość maksymalna | 100 km/h |
Średnica kół | 1100 mm |
Masa służbowa | 116400 kg |
Długość całkowita | 17000 mm |
Lata budowy | 1970-1993 |
Producent | Electroputere |
Numery inwentarzowe | 060DA / ST43 (różna numeracja) |
„Atlas Lokomotyw 2007”
autor: Paweł Terczyński
wydawca: Poznański Klub Modelarzy Kolejowych
Poznań 2007