Spalinówka 060DA (ST 43)

Polskie Koleje Państwowe były tylko jednym z odbiorców rumuńskich sześcioosiowych lokomotyw spalinowych, oznaczonych na tamtejszych kolejach jako seria 060DA. Ogółem dla kolei rumuńskich, polskich, bułgarskich i chińskich wyprodukowano około 2300 egzemplarzy; dostawy do Chin były kontynuowane aż do 1985 roku. W latach 90. szereg lokomotyw zmieniło właścicieli, trafiając między innymi do prywatnych przedsiębiorstw kolejowych w Niemczech. Do Polski w ostatnim czasie zostało sprowadzonych kilkadziesiąt tych pojazdów. Zostały one przystosowane do wymogów obowiązujących na sieci Polskich Linii Kolejowych, są eksploatowane przez kilku przewoźników spoza PKP i można je spotkać w wielu rejonach kraju. W odróżnieniu od lokomotyw M62 (ST44), dla których opracowano i wdrożono kilka projektów modernizacji, maszyny pochodzenia rumuńskiego są eksploatowane praktycznie w stanie oryginalnym.

Podstawowe dane techniczne

Układ osiCo'Co'
Typ silnika spalinowego12LDA28
Moc znamionowa1544 kW
Rodzaj przekładnielektryczna
System ogrzewanianie ma
Sterowanie wielokrotnejest
Prędkość maksymalna100 km/h
Średnica kół1100 mm
Masa służbowa116400 kg
Długość całkowita17000 mm
Lata budowy1970-1993
ProducentElectroputere
Numery inwentarzowe060DA / ST43 (różna numeracja)

„Atlas Lokomotyw 2007”
autor: Paweł Terczyński
wydawca: Poznański Klub Modelarzy Kolejowych
Poznań 2007

Ten wpis został opublikowany w kategorii Spalinówki. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Możliwość komentowania jest wyłączona.