Spalinówka Ls 800 (SM 42)

przez | 3 lipca 2010

Na kolejach przemysłowych największe zastosowanie znalazły lokomotywy spalinowe typu 6D dostarczane przez „Fablok” w Chrzanowie równolegle z realizacją zamówień dla PKP. Pojazdy te oznaczono symbolem typu Ls800P i odrębną numeracją inwentarzową od 2001 wzwyż, nadaną przez producenta. Większość z nich jest nadal wykorzystywana w obsłudze bocznic zakładowych i rzadziej można je spotkać w obsłudze przewozów komercyjnych na sieci PLK, gdzie dominują lokomotywy sześcioosiowe. W przeciwieństwie, do egzemplarzy posiadanych przez PKP, lokomotywy SM42 pracujące w przemyśle, już na początku lat 90. były przedmiotem wielu prac rekonstrukcyjnych i modernizacji inicjowanych przez użytkowników. Do najbardziej interesujących należą: przystosowanie do zdalnego sterowania za pomocą radia, zastąpienie oryginalnego agregatu prądotwórczego dwoma zespołami o mniejszej mocy z lokomotywy 401Da, modernizacja wraz z zabudową silnika MTU (Ls1000).

Podstawowe dane techniczne

Układ osiBo'Bo'
Typ silnika spalinowegoa8C22
Moc znamionowa590 kW
Rodzaj przekładnielektryczna
System ogrzewaniabrak
Sterowanie wielokrotnejest
Prędkość maksymalna90 km/h
Średnica kół1100 mm
Masa służbowa74000 kg
Długość całkowita14240 mm
Numery inwentarzoweSM42-2001...2665, 2667, 2670

„Atlas Lokomotyw 2007”
autor: Paweł Terczyński
wydawca: Poznański Klub Modelarzy Kolejowych
Poznań 2007