Spalinówka Ls 800 (SM 42)

Na kolejach przemysłowych największe zastosowanie znalazły lokomotywy spalinowe typu 6D dostarczane przez „Fablok” w Chrzanowie równolegle z realizacją zamówień dla PKP. Pojazdy te oznaczono symbolem typu Ls800P i odrębną numeracją inwentarzową od 2001 wzwyż, nadaną przez producenta. Większość z nich jest nadal wykorzystywana w obsłudze bocznic zakładowych i rzadziej można je spotkać w obsłudze przewozów komercyjnych na sieci PLK, gdzie dominują lokomotywy sześcioosiowe. W przeciwieństwie, do egzemplarzy posiadanych przez PKP, lokomotywy SM42 pracujące w przemyśle, już na początku lat 90. były przedmiotem wielu prac rekonstrukcyjnych i modernizacji inicjowanych przez użytkowników. Do najbardziej interesujących należą: przystosowanie do zdalnego sterowania za pomocą radia, zastąpienie oryginalnego agregatu prądotwórczego dwoma zespołami o mniejszej mocy z lokomotywy 401Da, modernizacja wraz z zabudową silnika MTU (Ls1000).

Podstawowe dane techniczne

Układ osi Bo'Bo'
Typ silnika spalinowego a8C22
Moc znamionowa 590 kW
Rodzaj przekładni elektryczna
System ogrzewania brak
Sterowanie wielokrotne jest
Prędkość maksymalna 90 km/h
Średnica kół 1100 mm
Masa służbowa 74000 kg
Długość całkowita 14240 mm
Numery inwentarzowe SM42-2001...2665, 2667, 2670

„Atlas Lokomotyw 2007”
autor: Paweł Terczyński
wydawca: Poznański Klub Modelarzy Kolejowych
Poznań 2007

Ten wpis został opublikowany w kategorii Spalinówki. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Możliwość komentowania jest wyłączona.