Spalinówka SM 48 (TEM 2)

Pierwsze lokomotywy serii SM48 zostały zakupione w 1976 roku z przeznaczeniem do obsługi rejonów przeładunkowych na granicy z ZSRR, gdzie zastąpiły parowozy Ty23. Pojazdy tej serii, produkowane dla kolei radzieckich już od 1960 roku (seria TEM2) są przystosowane do pracy na torach o szerokości 1435 i 1524 mm. Przestawienie na tor normalny bądź szeroki jest wykonywane w lokomotywowni w zależności od aktualnych potrzeb, poprzez wymianę zestawów kołowych. Dzięki wyposażeniu w dodatkowe pulpity, lokomotywa jest przystosowana do wykonywania prac manewrowych z jednoosobową obsługą. Lokomotywa SM48-087 została przyjęta w 1983 roku z przemysłu. W latach 80 dostarczono drugą partię lokomotyw, różniących się pewnymi szczegółami. Na kolejach przemysłowych pracowało ponadto przeszło 300 lokomotyw TEM2.

Podstawowe dane techniczne

Układ osi Co'Co'
Typ silnika PD1M
Moc znamionowa 880 kW
Rodzaj przekładni elektryczna
System ogrzewania nie ma
Sterowanie wielokrotne jest
Prędkość maksymalna 100 km/h
Średnica kół 1050 mm
Masa służbowa 116000 kg
Długość całkowita 16970 / 17029 mm
Lata budowy 1976-1988
Producent Briańsk

„Atlas Lokomotyw”
autor: Paweł Terczyński
wydawca: Poznański Klub Modelarzy Kolejowych
Poznań 2004

Ten wpis został opublikowany w kategorii Spalinówki. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Możliwość komentowania jest wyłączona.