Pierwsze lokomotywy serii SM48 zostały zakupione w 1976 roku z przeznaczeniem do obsługi rejonów przeładunkowych na granicy z ZSRR, gdzie zastąpiły parowozy Ty23. Pojazdy tej serii, produkowane dla kolei radzieckich już od 1960 roku (seria TEM2) są przystosowane do pracy na torach o szerokości 1435 i 1524 mm. Przestawienie na tor normalny bądź szeroki jest wykonywane w lokomotywowni w zależności od aktualnych potrzeb, poprzez wymianę zestawów kołowych. Dzięki wyposażeniu w dodatkowe pulpity, lokomotywa jest przystosowana do wykonywania prac manewrowych z jednoosobową obsługą. Lokomotywa SM48-087 została przyjęta w 1983 roku z przemysłu. W latach 80 dostarczono drugą partię lokomotyw, różniących się pewnymi szczegółami. Na kolejach przemysłowych pracowało ponadto przeszło 300 lokomotyw TEM2.
Podstawowe dane techniczne
Układ osi | Co'Co' |
Typ silnika | PD1M |
Moc znamionowa | 880 kW |
Rodzaj przekładni | elektryczna |
System ogrzewania | nie ma |
Sterowanie wielokrotne | jest |
Prędkość maksymalna | 100 km/h |
Średnica kół | 1050 mm |
Masa służbowa | 116000 kg |
Długość całkowita | 16970 / 17029 mm |
Lata budowy | 1976-1988 |
Producent | Briańsk |
„Atlas Lokomotyw”
autor: Paweł Terczyński
wydawca: Poznański Klub Modelarzy Kolejowych
Poznań 2004