Lokomotywy SP32 zostały skonstruowane na zamówienie PKP z przeznaczeniem do obsługi lekkiego ruchu pasażerskiego. Pojazdy miały pewne cechy nowoczesności: m.in. prądnicę główną prądu przemiennego i hamulec elektrodynamiczny. Pierwotnie przewidywano oznaczenie serią SP49, gdyż lokomotywy miały mieć sterowanie wielokrotne. Dwa prototypowe egzemplarze wykonano w 1985 roku, produkcja seryjna została podjęta w roku następnym po wprowadzeniu szeregu zmian konstrukcyjnych. Pomimo to lokomotywy SP32 okazały się szczególnie awaryjne i kontrakt opiewający na dostawę 200 egzemplarzy nie został w całości zrealizowany. PKP zakupiły 150 pojazdów; SP32-151 i 152 przejęte przez ZNTK Piła zostały zamienione z prototypami, w ramach napraw tych ostatnich, otrzymując ich numery inwentarzowe SP32-001 i 002. Duża awaryjność silników spalinowych spowodowała, że podjęto ich wymianę na silniki nowego typu. Kilka lokomotyw (SP32-073, 096, 147, 148, 149) ma zamontowane nowe silniki produkcji rumuńskiej wykonane na licencji firmy MTU, typu 12V396TC12 o tej samej mocy co silnik oryginalny. Większy zakres modernizacji dotyczy następnej grupy pojazdów i obejmuje: zabudowę silnika produkcji MTU typu 12V396TC14 z elektronicznym regulatorem sterowanym mikroprocesorowo, wyposażenie w układy diagnostyki pokładowej i stacjonarnej, montaż ergonomicznych pulpitów, instalacji gaśniczej i reflektorów halogenowych. Przebudowa była realizowana przez kilka zakładów naprawczych na zlecenie Energetycznego Towarzystwa Finansowo-Leasingowego ENERGO-UTECH SA., a pojazdy mają nowe numery inwentarzowe od 201 wzwyż. W 2004 roku niezmodernizowane pojazdy tej serii zostały ostatecznie wycofane z eksploatacji na PKP.
Podstawowe dane techniczne
Układ osi | Bo'Bo' |
Typ silnika spalinowego | M820SR / 12V396TC14 |
Moc znamionowa | 957 kW / 1015 kW |
Rodzaj przekładni | elektryczna AC/DC |
System ogrzewania | elektryczne 3kV |
Sterowanie wielokrotne | brak |
Prędkość maksymalna | 100 km/h |
Średnica kół | 1100 mm |
Masa służbowa | 74400 kg / 74500 kg |
Długość całkowita | 16000 mm |
Lata budowy | 1985-1991 |
Producent | FAUR |
Numery inwentarzowe | SP32-001 ... 150 |
Lata przebudowy | 2000-2003 |
Przebudowa | ZNTK |
Numery inwentarzowe po przebudowie | SP32-201 ... 210 |
Tekst z drobnymi zmianami pochodzi z książki:
„Atlas Lokomotyw 2007”
autor: Paweł Terczyński
wydawca: Poznański Klub Modelarzy Kolejowych
Poznań 2007