Spalinówka SP 32

Lokomotywy SP32 zostały skonstruowane na zamówienie PKP z przeznaczeniem do obsługi lekkiego ruchu pasażerskiego. Pojazdy miały pewne cechy nowoczesności: m.in. prądnicę główną prądu przemiennego i hamulec elektrodynamiczny. Pierwotnie przewidywano oznaczenie serią SP49, gdyż lokomotywy miały mieć sterowanie wielokrotne. Dwa prototypowe egzemplarze wykonano w 1985 roku, produkcja seryjna została podjęta w roku następnym po wprowadzeniu szeregu zmian konstrukcyjnych. Pomimo to lokomotywy SP32 okazały się szczególnie awaryjne i kontrakt opiewający na dostawę 200 egzemplarzy nie został w całości zrealizowany. PKP zakupiły 150 pojazdów; SP32-151 i 152 przejęte przez ZNTK Piła zostały zamienione z prototypami, w ramach napraw tych ostatnich, otrzymując ich numery inwentarzowe SP32-001 i 002. Duża awaryjność silników spalinowych spowodowała, że podjęto ich wymianę na silniki nowego typu. Kilka lokomotyw (SP32-073, 096, 147, 148, 149) ma zamontowane nowe silniki produkcji rumuńskiej wykonane na licencji firmy MTU, typu 12V396TC12 o tej samej mocy co silnik oryginalny. Większy zakres modernizacji dotyczy następnej grupy pojazdów i obejmuje: zabudowę silnika produkcji MTU typu 12V396TC14 z elektronicznym regulatorem sterowanym mikroprocesorowo, wyposażenie w układy diagnostyki pokładowej i stacjonarnej, montaż ergonomicznych pulpitów, instalacji gaśniczej i reflektorów halogenowych. Przebudowa była realizowana przez kilka zakładów naprawczych na zlecenie Energetycznego Towarzystwa Finansowo-Leasingowego ENERGO-UTECH SA., a pojazdy mają nowe numery inwentarzowe od 201 wzwyż. W 2004 roku niezmodernizowane pojazdy tej serii zostały ostatecznie wycofane z eksploatacji na PKP.

Podstawowe dane techniczne

Układ osi Bo'Bo'
Typ silnika spalinowego M820SR / 12V396TC14
Moc znamionowa 957 kW / 1015 kW
Rodzaj przekładni elektryczna AC/DC
System ogrzewania elektryczne 3kV
Sterowanie wielokrotne brak
Prędkość maksymalna 100 km/h
Średnica kół 1100 mm
Masa służbowa 74400 kg / 74500 kg
Długość całkowita 16000 mm
Lata budowy 1985-1991
Producent FAUR
Numery inwentarzowe SP32-001 ... 150
Lata przebudowy 2000-2003
Przebudowa ZNTK
Numery inwentarzowe po przebudowie SP32-201 ... 210

Tekst z drobnymi zmianami pochodzi z książki:
„Atlas Lokomotyw 2007”
autor: Paweł Terczyński
wydawca: Poznański Klub Modelarzy Kolejowych
Poznań 2007

Ten wpis został opublikowany w kategorii Spalinówki. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Możliwość komentowania jest wyłączona.