Spalinówka ST 44

Dla przyspieszenia rozwoju trakcji spalinowej, w latach 60., niezależnie od importu z Rumunii, rozpoczęto zakup ciężkich lokomotyw towarowych z ZSRR. Pojazdy serii ST44 wyposażone były w dwusuwowy silnik wysokoprężny i miały prostą budowę, jednak cechowało je nadmierne zużycie paliwa i oleju. Lokomotywy tego typu były eksportowane do większości państw bloku wschodniego, a ich pierwszym nabywcą były koleje węgierskie (seria M62). Seria ST44 stanowiła niegdyś najliczniejszą grupę lokomotyw spalinowych na PKP. Jeden z pojazdów (ST44-1500) wyposażono w wózki z bezwidłowym prowadzeniem zestawów kołowych. Maszyny z numerami od 2001 wzwyż dostarczono dla obsługi szerokotorowej Linii Hutniczo-Siarkowej. Od końca lat 80. seria ST44 była sukcesywnie wycofywana z pracy, poza pojazdami eksploatowanymi przez LHS w ruchu pozostało tylko kilkadziesiąt lokomotyw.

Podstawowe dane techniczne

Układ osi Co'Co'
Typ silnika spalinowego 14D40
Moc znamionowa 1470 kW
Rodzaj przekładni elektryczna
System ogrzewania nie ma
Sterowanie wielokrotne jest
Prędkość maksymalna 100 km/h
Średnica kół 1050 mm
Masa służbowa 116500 kg
Długość całkowita 17550 mm
Lata budowy 1965-1988
Producent LTZ

„Atlas Lokomotyw 2007”
autor: Paweł Terczyński
wydawca: Poznański Klub Modelarzy Kolejowych
Poznań 2007

Ten wpis został opublikowany w kategorii Spalinówki. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Możliwość komentowania jest wyłączona.