Spalinówka ST 44

Dla przyspieszenia rozwoju trakcji spalinowej, w latach 60., niezależnie od importu z Rumunii, rozpoczęto zakup ciężkich lokomotyw towarowych z ZSRR. Pojazdy serii ST44 wyposażone były w dwusuwowy silnik wysokoprężny i miały prostą budowę, jednak cechowało je nadmierne zużycie paliwa i oleju. Lokomotywy tego typu były eksportowane do większości państw bloku wschodniego, a ich pierwszym nabywcą były koleje węgierskie (seria M62). Seria ST44 stanowiła niegdyś najliczniejszą grupę lokomotyw spalinowych na PKP. Jeden z pojazdów (ST44-1500) wyposażono w wózki z bezwidłowym prowadzeniem zestawów kołowych. Maszyny z numerami od 2001 wzwyż dostarczono dla obsługi szerokotorowej Linii Hutniczo-Siarkowej. Od końca lat 80. seria ST44 była sukcesywnie wycofywana z pracy, poza pojazdami eksploatowanymi przez LHS w ruchu pozostało tylko kilkadziesiąt lokomotyw.

Podstawowe dane techniczne

Układ osiCo'Co'
Typ silnika spalinowego14D40
Moc znamionowa1470 kW
Rodzaj przekładnielektryczna
System ogrzewanianie ma
Sterowanie wielokrotnejest
Prędkość maksymalna100 km/h
Średnica kół1050 mm
Masa służbowa116500 kg
Długość całkowita17550 mm
Lata budowy1965-1988
ProducentLTZ

„Atlas Lokomotyw 2007”
autor: Paweł Terczyński
wydawca: Poznański Klub Modelarzy Kolejowych
Poznań 2007

Ten wpis został opublikowany w kategorii Spalinówki. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Możliwość komentowania jest wyłączona.