Tramwaj 803N

Pierwsza partia tych wagonów nosiła oznaczenie 102NaW i była odpowiednikiem normalnotorowej wersji 102Na. Do Łodzi dotarło 20 takich pojazdów w latach 1972-73. Charakteryzowały się tym, że były przystosowane do jazdy ukrotnionej. Szybko jednak zdano sobie sprawę, iż podwójne składy 102NaW są zbyt długie jak na wąskie ulice Łódzkiego śródmieścia i poza próbami na początku lat siedemdziesiątych wagonów tych w Łodzi nie łączono. Następca 102NaW-803N to wąskotorowy odpowiednik modelu 102Nd. W porównaniu z wersją poprzednią w 803N zastosowano przełączalny rozrząd oraz zmieniono położenie przewodów w okolicy przegubu. Zniknęły także gniazda z przodu i tyłu wagonu, a drugie i trzecie drzwi, które dotąd były czteroskrzydłowe zamieniono trzyskrzydłowymi. W latach 1973-74 sprowadzono do Łodzi 141 takich tramwajów. Te trzywózkowe przegubowce okazały się bardzo funkcjonalne. Duża pojemność (nawet do 185 osób)w połączeniu z czworgiem harmonijkowych drzwi pozwalały na swobodną wymianę pasażerów w godzinach szczytu. Po reorganizacji Łódzkiego MPK na początku lat dziewięćdziesiątych wszystkie wagony tego typu trafiły do spółek obsługujących linie podmiejskie. Do spółki „Międzygminna Komunikacja Tramwajowa sp.zo.o.” obsługującej linie: 41, 45, 46 i 101 przekazano kilkadziesiąt pojazdów, z czego blisko 40 jest obecnie eksploatowanych (w tym dwa 102NaW). Do spółki „Tramwaje Podmiejskie sp.zo.o.” obsługującej linie 43 i 43bis przekazano zaś kilkanaście wagonów, z czego pozostało 12. Obecnie konstrukcja 803N jest już bardzo przestarzała, ale dzięki istnieniu kooperantów produkowane są nadal części zamienne. Od kilku lat w zajezdni Helenówek przeprowadzane są modernizacje tych tramwajów, od zmian kosmetycznych polegających na montażu dwóch reflektorów z przodu zamiast jednego i specjalnych rynienek na dachu, aż po gruntowną przebudowę nadwozia i instalacji elektrycznej. W ten sposób zmodernizowano już siedem wagonów (numery taborowe: 4, 5, 6, 7, 17, 29, 33), a kolejny (22) jest obecnie remontowany.

Podstawowe dane techniczne

Producent Konstal Chorzów
Lata produkcji 1973-74
Długość 19300mm (ze sprzęgiem 20500mm)
Szerokość 2400mm
Rozstaw kół 1000mm
Masa własna 25800kg
Liczba miejsc 32 siedzących, 150 stojących
Moc silników 4 silniki po 41.5kW/h każdy
Prędkość maksymalna 55km/h

Opracował: Łukasz Stefańczyk

Ten wpis został opublikowany w kategorii Tramwaje. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Możliwość komentowania jest wyłączona.