Tramwaj 805N

Tramwaj ten to kolejny produkt chorzowskiego Konstalu, będący wąskotorową wersją modelu 105N. Już w 1977 roku dotarły do Łodzi dwa wagony tego typu oznaczone symbolem 105NW. W następnym roku sprowadzono kolejne 25 pojazdów, niczym nie różniących się od 105NW, które nazwano 805N. Podstawową cechą wyróżniającą nadwozia tych modeli od wersji późniejszych były charakterystyczne szybki z przodu pojazdu. W kolejnej wersji – 805Na szybek już nie było. Wiąże się z tym anegdota, że zlikwidowano je na wniosek pań motorniczych, które skarżyły się na zaglądających pod spódniczki mężczyzn. Wagony 805Na były dostarczane do Łodzi w latach 1979-1990 w łącznej liczbie 439 sztuk. Od wersji poprzedniej wyróżniają się przełączalnym układem rozruchu, co pozwoliło na zmniejszenie zużycia energii. Z biegiem czasu praktycznie wszystkie 805N przerobiono na 805Na. W latach 1989-1990 Łódzkie MPK zakupiło ponadto 10 wagonów stycznikowych, oznaczonych symbolem 805NS, wyposażonych w ręczny nastawnik. Po likwidacji pojazdów typu 5N i przekazaniu spółkom podmiejskim tramwajów 803N oraz GT6 wagony z rodziny 805N są jedynym typem eksploatowanym przez MPK. Obecnie na ulicach Łodzi można je spotkać w składach dwuwagonowych lub pojedynczych, chodź od 1984 roku do początku lat dziewięćdziesiątych łączone były również w składy trzywagonowe. Łącznie w latach 1977-1990 Łódź otrzymała 476 „osiemsetpiątek” wszystkich typów, z czego do dziś pozostało 466. Przyjęta przez MPK strategia zakłada wykonywanie kapitalnych remontów zamiast kasacji pojazdów. Remontowane tramwaje mają wymienianą instalację elektryczną na bardziej ekonomiczną. W wagonach montuje się materiały wyciszające wózki, ogrzewanie nawiewowe, poręcze malowane proszkowo, składane sprzęgi oraz ciche mechanizmy zamykania drzwi, sukcesywnie wymieniane są także wysłużone pudła. Chodź konstrukcja 805N nawet po licznych przeróbkach nie należy do nowoczesnych, to nieprędko zniknie z Łódzkich ulic.

Podstawowe dane techniczne

Producent Konstal Chorzów
Lata produkcji dla Łodzi 1977-90
Długość 13500mm (ze sprzęgiem 14700mm)
Szerokość 2400mm
Rozstaw kół 1000mm
Masa własna 16800kg
Liczba miejsc 20 siedzących, 105 stojących
Moc silników 4 silniki po 41.5kW/h każdy
Prędkość maksymalna 70km/h

Opracował: Łukasz Stefańczyk

Ten wpis został opublikowany w kategorii Tramwaje. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Możliwość komentowania jest wyłączona.