Tramwaj EU8N

W piątek, 2 lipca 2010 roku klimatyzowany tramwaj EU8N po raz pierwszy wyjechał na linię 22 kursującą z Borku Fałęckiego do Walcowni.

W oficjalnej prezentacji wagonu uczestniczyły osoby niepełnosprawne, jeżdżące na wózkach. O zaletach przebudowanego tramwaju mówił m.in. Bogdan Dąsal, pełnomocnik prezydenta Krakowa ds. osób niepełnosprawnych.

Wagon EU8N został zaprojektowany i zbudowany przez krakowskiego przewoźnika na bazie zakupionych w Wiedniu wagonów E6/C6 jeżdżących na linii metra.

Przypomnijmy, że w latach 2009−2010 zakupiono w Wiedniu 26 sztuk silnikowych, przegubowych wagonów E6 o długości 19,7 m oraz 24 przyczepy C6. Wagony te podlegają sukcesywnie zgodnie z planem głębokiej przebudowie od zeszłego roku. Cały proces modernizacji polega na rozpięciu wagonu silnikowego i zamontowaniu między pudłami, zakupionego w Autosanie nowego członu niskopodłogowego, przystosowanego dla osób starszych, niepełnosprawnych i matek podróżujących z dziecięcymi wózkami. W efekcie powstanie 25 pociągów trójczłonowych EU8N, wyposażonych w część niskiej podłogi oraz klimatyzację. Jeszcze w tym roku takich wagonów będzie w Krakowie jeździć osiem.

EU8N to tramwaj trójczłonowy, jednokierunkowy, o długości 26,6 m. Wyglądem i funkcjonalnością, pod kątem przystosowania do przewozu osób niepełnosprawnych, tramwaj jest zbliżony do użytkowanych obecnie tramwajów N8 z Norymbergii (te ostatnie są wagonami dwukierunkowymi).

Tramwaj ten może przewozić około 180 pasażerów. W eksploatacji, z powodzeniem zastępuje więc pociąg tramwajowy złożony z dwóch wagonów 105 Na.

W części niskopodłogowej wygospodarowano miejsca do przewozu wózków inwalidzkich i dziecięcych, oznaczono siedzenia dla osób niepełnosprawnych i starszych oraz zastosowano funkcjonalny układ poręczy. W celu ułatwienia podróżowania osobom niedowidzącym i niewidzącym zastosowano wewnątrz tramwaju przyciski do otwierania drzwi opisane alfabetem Breila oraz tablice informujące o przebiegu trasy o kontrastujących z tłem kolorach i odpowiednio dobranej jaskrawości świecenia. Ułatwieniem dla wszystkich podróżujących jest system głosowych zapowiedzi przystanków. Ułatwia on przede wszystkim osobom niewidomym i niedowidzącym orientację gdzie dokładnie tramwaj się znajduje.

Wagony EU8N, klimatyzowane i z elementem niskiej podłogi wychodzą naprzeciw strategicznym planom krakowskiego MPK o stworzeniu środka komunikacji miejskiej przyjaznego dla wszystkich grup pasażerów. W planach firmy jest przystosowanie w analogiczny sposób 28 wagonów GT8S sprowadzonych z Düsseldorfu.

Przewoźnik Krakowski nr 3 (37)/2010
„Przebudowany tramwaj z niską podłogą już wozi pasażerów”
autor: Marcin Gałan

Ten wpis został opublikowany w kategorii Tramwaje. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Możliwość komentowania jest wyłączona.