Solaris Urbino 12 Hybrid

W dniach 14 – 26 grudnia 2010 roku Miejskie Zakłady Autobusowe w Warszawie testowały hybrydową wersję autobusu Solaris Urbino 12. Pojazd wyposażony w silnik elektryczny i spalinowy kursował na linii nr 222 (Spartańska – Konwiktorska).

Urbino 12 Hybrid swoją premierę miał w roku 2009 i w krótkim czasie po niej znalazł pierwszych nabywców we Francji oraz Niemczech. Dwunastometrowa wersja hybrydowego autobusu bazuje na systemie amerykańskiej firmy Eaton. Oferowane przez nią rozwiązanie z powodzeniem jest wykorzystywane w samochodach użytkowych w Stanach Zjednoczonych.

Z zewnątrz Hybrid 12 niczym nie różni się od autobusów z napędem Diesla. Całość jednostki napędowej umiejscowiona jest w tylnej części pojazdu w wieży silnika. Spalinową część układu hybrydowego stanowi Cummins ISBe o mocy 225 koni mechanicznych i pojemności 6,7 litra, spełniający normę emisji spalin EEV. Poprzez automatyczne sprzęgło Cummins połączony jest z silnikiem elektrycznym o maksymalnej mocy 44 kW.

Następnie zautomatyzowana 6-cio biegowa skrzynia Eaton, przekazuje napęd na tylną oś. Silnik elektryczny zasilany jest z czterech baterii litowo-jonowych, umieszczonych w podestach pod siedzeniami, w środkowej części pojazdu. Baterie magazynujące energię elektryczną o napięciu 340 woltów, ładowane są podczas hamowania autobusu, dzięki czemu nie wymagają zewnętrznych źródeł zasilania.

Niezależna firma badawcza IDIADA z Hiszpanii, przeprowadziła testy zużycia paliwa hybrydowego autobusu. W porównaniu z tradycyjnym spalinowym odpowiednikiem Solaris Urbino 12 Hybrid zużywa nawet do 30% paliwa mniej.

Podstawowe dane techniczne

Silnik Cummins ISBe 225 KM, EEV, pojemność 6,7 l
Skrzynia biegów Eaton sześcio biegowa
Napęd elektryczny Eaton, maksymalna moc silnika elektrycznego 44 kW
Baterie 4 sztuki, litowo-jonowe

Solaris Bus & Coach S.A.

Ten wpis został opublikowany w kategorii Autobusy miejskie. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Możliwość komentowania jest wyłączona.